Erasmus+

De basis van ons Erasmus+ project bestaat uit een reeds bestaande samenwerking tussen onze school en Šolski Center Kranj in Slovenië. Met deze partner werken wij al verschillende jaren samen. Dit project werd door ons gedoopt als ETEK, wat staat voor ‘Expanding Technical European Knowledge’. Ons project was in zijn huidige vorm opgezet voor 2 doelgroepen, enerzijds voor de leerlingen en anderzijds voor de leerkrachten van de richtingen Industriële Wetenschappen en Elektromechanica.

De leerlingen

We beoogden als doelgroep aanvankelijk de leerlingen van het 6de jaar Elektromechanica en Industriële Wetenschappen. Zoals voorzien in onze jaarplanning gaan de 4 geselecteerde leerlingen van deze betreffende klassen op stage die gemonitord werd door onze partner Solski Center Kranj. Door een zeer drukke agenda van onze 6de jaars leerlingen (stage, Geïntegreerde proef, bedrijfsbezoeken, universiteitsbezoeken) heeft onze school wel beslist dat leerlingen van het 5de jaar van dezelfde desbetreffende richtingen zich ook kandidaat konden stellen om deel te nemen aan een buitenlandse stage volgens dezelfde voorwaarden beschreven in onze projectaanvraag voor ETEK. Wat voor onze school een zekerheid is is dat we volgend schooljaar dit project in zijn geheel verplaatsen naar het vijfde jaar. Hier zullen we dan opnieuw de leerlingen warm maken om deel te nemen aan een buitenlandse stage.

Na de opgedane ervaringen is onze school van mening dat door het volbrengen van een buitenlandse stage onze deelnemende leerlingen ook afgelopen jaar weer een unieke kans kregen om ervaring op te doen, in een heel andere omgeving dan op school. Ze hebben kunnen kennismaken en gewerkt met Sloveense bedrijven en kennisgemaakt met werkmethodes in een andere bedrijfscultuur. Door dit Erasmus+ project hebben we leerlingen met een goede motivatie, ongeacht hun achtergrond een hopelijk ongelooflijke ervaring geboden. Voor dit project onderhouden we ook de onderlinge belofte te verblijven bij gastgezinnen. Voor de organisatie van dit project was onze partner verantwoordelijk. Zij zorgden opnieuw voor 4 hele goede gastgezinnen. Wanneer we de volgende editie plannen houden we bij de organisatie ook steeds rekening met de feedback van een vorige editie.

Wat betreft de organisatie van de bedrijfsstages heeft in dit project ook al een evolutie ondergaan. Onze partner heeft afgelopen jaar nog beter rekening gehouden met het profiel van onze studenten. Doordat elke leerling gevraagd werd een Europass CV op te stellen was dit ook een internationale basis om op een correcte manier en efficiënt stageplekken voor hen te kunnen zoeken. Wij beoogden de voorbije editie de volgende resultaten: Dankzij deze stage:

  • kunnen de leerlingen het onderwijssysteem, alsook de relatie tot het bedrijfsleven in een ander land leren kennen en ervaren.
  • ontwikkelen ze bepaalde attitudes (stiptheid, teamwork, inzet, zelfredzaamheid, …) en kunnen zij het belang hiervan toetsen aan de praktijk.
  • leren ze een vreemde taal (Engels) gebruiken in een dagelijkse woon-/werksituatie en in functie van hun vakgebied (specifieke terminologie).
  • verruimen de leerlingen hun culturele bagage.
  • bereiden ze zich beter voor op de Europese arbeidsmarkt. (Europass-Mobility)

Tijdens de stage bleven de leerlingen in contact met het thuisfront en met de school. De basiscommunicatie voor heel het project gebeurde hier via Facebook Messenger. Op deze manier waren studenten, klasgenoten, ouders en leerkrachten up to date van de ontwikkelingen en gebeurtenissen in Slovenië. De leerlingen waren via een blog ook verplicht om hun bevindingen, ervaringen en foto’s te delen via een de Facebookgroep. Uiteraard kon de evolutie en verloop van de uitwisseling hier nauwgezet gevolgd worden. Er was tijdens deze uitwisseling ook regelmatig overleg tussen de Erasmus verantwoordelijke in Slovenië en onze school. De Sloveense stageverantwoordelijke ging ook op stagebezoek in de bedrijven waar onze leerlingen stage liepen en maakte de nodige documenten in orde (stagepapieren, stage-activiteitenlijst, certificates of attendance, etc…)