Technologische Wetenschappen en Engineering

Doorstroomfinaliteit – TSO – STEM

Technologische Wetenschappen en Engineering is een sterk theoretische richting, waarin mechanica, elektriciteit, chemie en wiskunde de hoofdvakken zijn. Daarnaast krijgen leerlingen hier ook een brede algemene vorming.

Leerlingen gaan dieper en breder in op fenomenen en toepassingen in verband met elektrodynamica, elektronica, mechanica, constructieleer, trillingen, golven, thermodynamica en fluïdomechanica. In chemie bestuderen de leerlingen het classificeren van stoffen, de IUPAC-naamgeving, de atoomstructuur, de sterkte van zuren en basen, het schrijven van structuurformules en anorganische reacties, stoichiometrie en chemisch evenwicht.

Daarbovenop krijgen ze een sterke inhoudelijke verbreding en abstractere verdieping in alle domeinen van de wiskunde.

Ook informaticawetenschappen zitten in het pakket.

Tijdens de labo’s voeren leerlingen experimenten uit. De leerlingen leren daarnaast ook te ‘denken en handelen’ als een ingenieur. Tot slot maken onderzoekscompetenties een belangrijk deel uit van deze studierichting.

IW_math
directions

Instromen in de 3e graad doe je normaal vanuit de tweede graad Technologische Wetenschappen, maar instappen na een 4e jaar vanuit een richting uit de doorstroomfinaliteit is mogelijk mits je de achterstand op technisch vlak inhaalt gedurende het 1e trimester.

Enthousiasme, werklust, probleemoplossend denken en zelfstandig kunnen werken, zijn de geschikte eigenschappen waarover leerlingen moeten om beschikken om hun studies tot een goed einde te brengen.

Wat na deze opleiding?

Technologische Wetenschappen en Engineering is een doorstroomrichting en mikt dus op hogere studies: een professionele of academische bachelor binnen het domein STEM is de meest logische vervolgopleiding, maar andere professionele en academische bacheloropleidingen zijn niet uitgesloten.

Doorstromen naar alle andere academische bacheloropleidingen is niet uitgesloten, maar binnen deze studierichting wordt de leerling er niet specifiek inhoudelijk op voorbereid.